Süt Kardeşin Kızıyla Nikah Sahih midir?

SORU

Selam aleykum hocam Allah (azze ve celle) sizleri korusun hocam bir kişi süt kardeşinin kızı ile aynı nikah altında evli kalmaya devam edebilir mi (yanlız bu süt kardeşi öz teyzesi) haram ise haramlığına dair delil varmı?

CEVAP

Ve aleykumusselamu ve rahmetullah. Hamd Allah’a mahsustur.

Muhterem kardeşim, sorulan soruyu şöyle anladım: Bir kişi nesepten teyzesi ve aynı zamanda süt bacısı olan kadının kızıyla evlenebilir mi?

Hayır. Bu durumda teyzekızı kendine haramdır çünkü kardeşi kızı konumundadır. Zira nesebin haram kıldığını sütte haram kılar. Tabii bu süt akrabalığı şeran sahih ise böyledir. Yani sual edilen durumda erkeğin anneannesini bebekliğinin ilk iki senesinde en az beş defa doyasıya emmiş olması gerekir. Veya ikisi (yani kişi ve teyzesi) bir kadından bebekliklerinin ilk iki senesinde en az beş defa doyasıya emmiş olmaları gerekir. Durum böyleyse teyzekızıyla nikâhı sahih olmaz. Şayet nikâh varsa batıldır ve acilen feshi vaciptir.

Deliline gelince Allah (subhanehu ve Teâlâ) şöyle buyuruyor:

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ… وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ

“… Sizi emziren sütanneleriniz ve süt bacılarınız size haram kılındı…” (en-Nisa sûresi, 23. âyet)

İmam el-Buhari ve İmam Muslim (rahimehumallah)’ın Aişe (radıyallahu anha)’dan ihraç ettikleri hadiste Rasûlullah (sallallahu aleyhi vesellem) şöyle buyurmuştur:

إِنَّ الرَّضَاعَةَ تُحَرِّمُ مَا يَحْرُمُ مِنَ الْوِلاَدَة

“Doğum ile haram olanı sütte muhakkak haram kılar.”

Ve İmam el-Buhari (rahimehullah)’ın tahriç ettiği hadiste ibnu Abbas (radıyallahu anhuma) şöyle demiştir:

قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم فِي بِنْتِ حَمْزَةَ لاَ تَحِلُّ لِي يَحْرُمُ مِنَ الرَّضَاعِ مَا يَحْرُمُ مِنَ النَّسَبِ هِيَ بِنْتُ أَخِي مِنَ الرَّضَاعَة

“Nebi (sallallahu aleyhi vesellem) Hamza’nın kızı için “O bana helal değildir. Neseple haram olan sütle de haram olur. O sütkardeşimin kızıdır” buyurdu.”

Burada zikri geçen Hamza Rasûlullah (sallallahu aleyhi vesellem)’in amcası Hamza bin Abdi’l-Muttalib (radıyallahu anhu)’dur. Rasûlullah (sallallahu aleyhi vesellem)’den iki yaş büyüktü ve ikisini de Ebu Leheb’in hizmetçisi Sevbe emzirmiştir. Dolayısıyla Hamza (radıyallahu anhu) neseben Rasûlullah (sallallahu aleyhi vesellem)’in amcasıydı ve süt yoluyla da kardeşiydi. Bunun için de kızı kendisine helal değildi.

Sual edilen kişinin durumu da aynen böyledir.

Tarık Ebu Abdullah

Son Güncelleme: 1 yıl önce