Yılbaşı Kutlamalarına Dair Birkaç Hatırlatma

Hakikatte bir topluluğun bayramlarının kutlanması, onların taklit edilmesi ve onlara benzeme anlamına gelir. Nebi (ﷺ) şöyle buyurur: “Kim bir topluluğa benzerse o da onlardandır.” (Ebû Davud)

Hadisle ilgili olarak Şeyhu’l-İslâm İbn Teymiyye (رَحِمَہُ اللّہُ) şöyle demektedir: “Bu hadisin zahiri, her ne kadar onlara benzeyenin küfrünü gerektirmese de en azından onlara benzemenin haramlığını gerektirir.”

Ömer b. Hattab (رضي الله عنه) şöyle der: “Bayram günlerinde müşriklerin kiliselerine girmeyin. Zira Allah’ın gazabı onların üzerindedir.”

İbn Kayyim (رَحِمَہُ اللّہُ) şöyle der: “Kendilerine özel olan küfür şiarlarının tebrik edilmesi, ittifakla haramdır. Örneğin onların bayramlarının ve oruç günlerinin tebrik edilerek “Bayramınız kutlu olsun” ya da “Bayramınız şad olsun” vb. sözler söyleyen, küfürden salim olsa bile, bu haramlardandır. Bu davranış bir kimsenin haça secde etmesini tebrik etme konumundadır, hatta Allah katında daha büyük bir günahtır. Yine bu, içki içilmesi, adam öldürülmesi, haram olan zina suçu ve benzeri kötükleri işleyen kimselerin tebrik edilmesinden daha kötü bir tebrik edilmedir. Katında dinin bir değeri bulunmadığı kimseler, yaptığının ne kadar kötü bir şey olduğunu bilmeden buna düşerler. Kim bir kimseyi günahı, bid’ati veya küfründen ötürü tebrik ederse, Allah’ın gazabına ve öfkesine maruz kalmıştır.”

Ebu Hafs El-Hanefi (رَحِمَہُ اللّہُ) şöyle der: “Kim onların günlerine saygı maksadıyla bir müşriğe bir yumurta hediye ederse, Allahu Teâlâ’ya küfretmiştir.”

Allahu Teâlâ’nın “Onlar, yalana şahitlikte bulunmayanlar, boş ve yararsız sözle karşılaştıkları zaman vakarlı olarak geçenlerdir.” buyruğuyla ilgili olarak; Ebu’l-Aliye, Tavus, Muhammed b. Sîrîn, Dahhak, Rebî b. Enes ve başka âlimler (رَحِمَہُم اللّہُ): ‘yalandan kastın; ‘müşriklerin bayramları olduğunu’ söylemişlerdir.

İmam Zehebi (رَحِمَہُ اللّہُ) şöyle der: “Eğer birisi “biz onlara benzemeyi kast etmiyoruz” derse, şöyle denilir: Onların bayramlarına ve özel günlerine muvafakat etme ya da iştirak etmenin bizzat kendisi haramdır. Bu, Rasûlullah (ﷺ)’den sabit olan şu sahih hadisten ötürüdür: “Nebi (ﷺ) güneşin doğuş ve batış vaktinde namaz kılınmasını yasaklamış ve şöyle buyurmuştur: “O, şeytanın iki boynuzu arasından doğar ve kâfirler o zaman secdeye kapanırlar.” Namaz kılan kimse ise bunu kast etmemektedir, zira bunu kast etmiş olsa kâfir olur. Ancak bizzat onlara muvafakat edilip iştirakta bulunulması haramdır.”

Yılbaşında o güne özel tombala, milli piyango, çam hediye etme, Noel elbiseleri giyme, hindi kesme, o güne mahsus eğlencelere katılma, alkollü içecekler tüketilmesi vb. uygulamalar da o günün kutlanması sayılmasının yanında ayrıca bir günahtır. Müslüman aileler sorumluluklarının bilincine varıp kendilerini ve çocuklarını bu tür etkinliklerden korumalı, çocuklarını onlara özendirmeyip alternatifi olan İslami bayram ve faaliyetlere yönlendirmelidir. Aksi halde bu uygulamalar kişinin niyetine göre en azından haram olan fiillerdendir. Eğer sadece eğlenme ve gönül hoşnut etme değil de gerçekten de onların kutsal günlerinin tebrik edilmesi amaçlanırsa, bu küfür amellerinden olur.

Bu meselenin bir diğer yönü ise şudur; Bir takım Müslümanlar kalacak bir yerleri bulunmadığından çoluk çocuk hep birlikte sokaklarda yaşarken, aynı sırada bir gecede bütün bu yoksulların ihtiyaçlarını karşılayacak düzeyde eğlenme adına israfa gidilmesi, İslam’dan öte, insaflı bir insanın benimseyeceği bir tutum değildir.

Özellikle de bugün Gazze’deki ehlimizin durumu herkesçe malumdur. Allah’tan selamet istiyoruz. Bir taraftan açlıktan ağaç yaprakları, kedi gibi şeyler yemek zorunda kalan Müslümanları görürken diğer yandan fütursuzca kaynaklarımızı sömüren batılıların bayramlarını kutlamak, adeta onların bu sömürülerini kutlamak anlamına gelecektir. Allah’tan af ve afiyet istiyoruz.

Son Güncelleme: 5 ay önce